Xiaomi po blisko trzech latach wprowadza na drogi swój elektryczny samochód
Xiaomi ogłosiło swoje plany dotyczące produkcji samochodów EV prawie trzy lata temu w 2021 r. Lei Jun, dyrektor generalny i założyciel firmy, 30 marca wygłosił publiczne przemówienie, w którym powiedział, że Xiaomi zainwestuje 10 miliardów juanów (1,4 miliarda dolarów) w swoją działalność związaną z produkcją samochodów.
Pod koniec 2023 roku do sieci zaczęły wyciekać zdjęcia szpiegowskie i filmy z testów SU7, a w listopadzie ujawniono, że Xiaomi złożyło wniosek o licencję na sprzedaż pod adresem MIIT, ujawniając najważniejsze specyfikacje samochodu.
Dziś zaprezentowany sedan Xiaomi SU7 dysponuje akumulatorem o pojemności 101 kWh z ogniwami CATL, który zapewnia zasięg 800 km. Samochód w wersji AWD ma moc 475 kW i przyspiesza do setki w 2,78 sekundy osiągając maksymalną prędkość 265 km/h.
Samochód elektryczny giganta smartfonów oferowany jest w dwóch wersjach: SU7 i SU7 Max. Podstawowy model SU7 ma napęd na tylne koła (RWD) z opracowanym przez Xiaomi silnikiem o nazwie V6 o maksymalnej mocy 220 kW i momencie obrotowym 400 Nm. Przyspieszenie do setki zajmuje mu 5,28 sekundy. W tej wersji samochód wyposażono w akumulator Qilin firmy CATL o pojemności 73,6 kWh. Ten zapewnia zasięg 668 km w ramach standardu CLTC (chiński cykl testowy pojazdów lekkich).
Wersję wyczynową SU7 Max wyposażono w napęd AWD, podwójne silniki o maksymalnej mocy 425 kW i momencie obrotowym 838 Nm. Przyspieszenie setki w tym wariancie wynosi 2,78 sekundy, a prędkość maksymalna to 265 km/h. SU7 Max może przyspieszyć od 0 do 200 km/h w 10,67 sekundy. Akumulator Qilin NMC firmy CATL ma pojemność 101 kWh i zapewnia zasięg 800 km w systemie CLTC.
Xiaomi SU7 ma być jak chińskie Porsche
Xiaomo SU7, czyli Speed Ultra, wjechał na scenę w China National Convention Center w Pekinie bez widocznych kierowców. Pojawienie się samochodu kończyło prezentację dyrektora generalnego i współzałożyciela Lei Juna przed tysiącami ludzi. Ten chciałby, aby elektryczny sedan stał się modelem na miarę chińskiego Porsche.
Na rynku to bardzo oczekiwany model, który dyrektor naczelny Lei Jun zachwalał jako wyposażony w technologię „super elektrycznego silnika”. To ona jest odpowiedzialna za zdolność do przyspieszeń większych niż samochody Tesli ( TSLA.O) i pojazdy elektryczne Porsche.
„Dzięki ciężkiej pracy przez następne 15–20 lat staniemy się jednym z 5 największych producentów samochodów na świecie, starającym się ożywić cały chiński przemysł motoryzacyjny” – powiedział Lei Jun, podczas odsłonięcia.
Co wiemy o jego cenie? Tej jeszcze nie ogłoszono. Lei powiedział, że koszt będzie „w rzeczywistości nieco wysoki, ale taki, który wszyscy uznają za uzasadniony”. Powiedział także, że autonomiczne możliwości jazdy samochodów Xiaomi będą w czołówce branży. Samochody Xiaomi wyprodukuje oddział państwowego producenta samochodów BAIC Group (1958.HK) w fabryce w Pekinie. Roczna zdolność produkcyjna wynosi 200 000 pojazdów.
Według danych Zheshang Securities za trzeci kwartał na chińskim rynku pojazdów EV, dla Xiaomi największą konkurencją będzie spółka BYD (002594.SZ). Ta posiada jedną trzecią udziału, podczas gdy Tesla ma 9%.