Oszuści już nie podszyją się pod urząd skarbowy, czy bank
Polacy od dziś są chronieni przepisami Ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej. W praktyce oznacza to, że operatorzy świadczący usługi telekomunikacyjne są obowiązani do blokowania wiadomości podszywające się pod podmioty publiczne.
Firmy telekomunikacyjne w związku z tym zablokują wiadomości SMS zawierające fałszywe nadpisy (identyfikatory wiadomości SMS). W ten sposób oszuści często podszywają się pod podmioty publiczne. Przykładem prawdziwego nadpisu jest np. „e-US” używany przez Krajową Administrację Skarbową.
Wszyscy wielokrotnie słyszeliśmy o próbach wyłudzania danych przez oszustów podających się za pracowników banku, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, zakładów ubezpieczeń czy instytucji publicznych. Dlatego teraz funkcjonuje wykaz numerów służących wyłącznie do odbierania połączeń głosowych. Prowadzi go Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który – „na podstawie wniosków m.in. banków czy podmiotów publicznych – dokonuje wpisu numeru służącego wyłącznie do odbierania połączeń” – informuje w komunikacie Ministerstwo Cyfryzacji.
Polacy już nie raz przez fałszywy SMS tracili swoje oszczędności
Nowe przepisy chronią nas i znacznie poprawią bezpieczeństwo, zwłaszcza seniorów. Nie jest tajemnicą, że to właśnie starsi wiekiem Polacy najczęściej padają ofiarą działalności oszustów i tracą oszczędności życia.
„Skutki takich działań mogą być dotkliwe – od wyłudzenia poufnych danych po kradzież pieniędzy z naszych kont bankowych” – przypomina wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
Polacy mogą czuć się bezpieczniej. Nowe rozwiązania ograniczą proceder podszywania się oszustów pod numery infolinii banków, urzędów, czy innych podmiotów. Jak ma to działać w praktyce?
Jak czytamy w komunikacie na stronie Ministerstwa Cyfryzacji, numer wpisany do wykazu, nie będzie służył do inicjowania połączenia. Oszust, próbując wykorzystać numer wpisany do wykazu, nie osiągnie swojego celu, ze względu na automatyczną blokadę połączenia.
Kolejnym etapem wdrożenia ustawy będzie podłączenie się do systemu telegraf.cert.pl, służącego do przekazywania wzorca fałszywej wiadomości SMS – na to przedsiębiorcy telekomunikacyjni świadczący usługi SMS mają czas do 16 kwietnia 2024 r. Blokady doczekają się wiadomości SMS, zgodne ze wzorcem fałszywej wiadomości. Dobra wiadomość jest taka, że nie dotrze ona do adresata.
Ponadto we wrześniu wejdą w życie obowiązki dotyczące zwalczania fałszywych połączeń głosowych przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Najbliższe miesiące to czas, który ten jest potrzebny na wdrożenie rozwiązań mających na celu identyfikację fałszywego ruchu w sieciach telekomunikacyjnych.