Światła LED nie dla każdego, czyli europejski paradoks biurokracji!

Rozwój źródeł światła wydaje się naturalną konsekwencją postępu technologicznego, dlatego światła LED zyskują rosnącą popularność. Niestety nie każde rozwiązanie w Europie jest mile widziane, dlatego dzisiaj kilka słów o wadach i zaletach tego oświetlenia.

Światła LED nie dla każdego, czyli europejski paradoks biurokracji!
Podaj dalej

Głównie z powodów ekonomicznych i ekologicznych w niemal każdej branży obserwujemy zmiany produktów. Większa wydajność i jeszcze większa troska o naturę, tym sposobem znikają niektóre tradycyjne produkty, a w ich miejsce pojawią się nowe, choć nie do końca zaakceptowane przez obowiązujące przepisy. Taki los spotkał żarówki samochodowe o nazwie Retrofity.

Zalety oświetlenia typu LED z pewnością je znasz!

Oświetlenie typu LED jest z nami na tyle długo, że już większość potencjalnych klientów zna jego wszystkie wady i zalety. Dla przypomnienia jednymi z największych plusów dla tej technologii są energooszczędność, nawet na poziomie dziesięciokrotnie niższym od żarówek halogenowych. Do tego bardzo duże znaczenie ma trwałość, ponieważ LED potrafi świecić 50 000 godzin i więcej. Jednak w przypadku rozwiązań stosowanych w samochodach polecamy większy sceptycyzm. Na koniec z zalet możemy wspomnieć o bardzo dużej wydajności świecenia oraz estetycznym wyglądzie.

Światła LED są zbyt dobre?

Od wielu lat wiadomo, że technologia pod rękę z innowacją mogą rozwijać się szybciej od przepisów, które ustanawiają rządzący. Światła LED cieszą się rosnącą popularnością, coraz częściej w nowych samochodach spotykamy oświetlenie typu full LED. Jednak nie każdy może legalnie pozwolić sobie na zamontowanie świateł LED w reflektorach i jeździć z nim po drogach publicznych.

Na rynku pojawiły się tak zwane retrofity, czyli żarówki w technologii LED, które można zamontować w miejsce tradycyjnych odpowiedników halogenowych. I tutaj mamy paradoks, ponieważ na terenie Unii Europejskiej możemy swobodnie kupić taki produkt i go używać. Niestety nie jest to możliwe na drogach publicznych, chociaż to zależy.

Źródło światła stosowane na europejskich drogach w sposób legalny potrzebuje określonej homologacji. Światła LED mają w większości przypadków takie certyfikaty, ale nie retrofity. W związku z tym w praktyce nie możemy ich używać w ruchu drogowym. I tutaj pojawiają się Niemcy, którzy dokonali częściowej legalizacji tego oświetlenia na swoim rynku. W Polsce na zmianę w tym kierunku z pewnością musimy poczekać.

Przeczytaj również