Fałszywe domeny podszywają się pod znane sklepy. Jak nie dać się oszukać?

Podejrzanie niska cena, brak kontaktu do biura obsługi klienta, skrajne opinie o sklepie wystawione przez innych użytkowników – wszystkie te rzeczy powinny zwrócić naszą uwagę i skłonić do sprawdzenia, czy nie trafiliśmy na fałszywą domenę, która podszywa się np. pod znany sklep internetowy.

Fałszywe domeny podszywają się pod znane sklepy. Jak nie dać się oszukać?
Podaj dalej

Celem oszustów jest wyłudzenie naszych danych, a w konsekwencji – kradzież pieniędzy z naszych kont bankowych. Jeśli klikamy w reklamę np. jakiegoś sklepu lub w przechodzimy do stron, które wyskoczyły nam w wynikach wyszukiwania, zwracajmy szczególną uwagę, dokąd ten link nas przekieruje. To popularna metoda oszustów działających w sieci.

Jak się przed tym chronić?

Warto mieć świadomość tego, że płatne reklamy może wykupić w sieci każdy, również złodziej. Dlatego zanim zdecydujemy się na zakupy online, warto wyszukać o nim maksymalnie dużo informacji. Zwracać uwagę na adres strony „na pasku” – szukać literówek czy innych błędów. Uważać też na pliki, które pobieramy z internetu – mogą one zawierać szkodliwe oprogramowanie. Lepeij korzystać z oficjalnych i autoryzowanych sklepów (np. Sklep Googla, AppStore), a na komputerach – ze stron producenta albo dostawcy oprogramowania.
Przed zakupami trzeba sprawdzić, jakie opinie sklep ma w sieci. Liczba opinii i czas, w jakim zostały dodane, to cenne wskazówki – jeśli intuicyjnie wyczujemy, że są one np. pisane „na zamówienie” – zrezygnujmy z zakupów. Każdy sklep internetowy powinien mieć też udostępniony na stronie telefon kontaktowy oraz adres siedziby. Naszą uwagę powinien zwrócić fakt, czy na stronie dostępne są popularne metody płatności – jeśli nie ma tych opcji i możliwości płatności przy odbiorze to znak, że mogliśmy trafić na fałszywy panel sprzedażowy.

„Jeśli trafimy na fałszywą domenę, namawiam do zgłoszenia jej na incydent.cert.pl. Specjaliści z CERT przygotowali listę domen, które wprowadzają użytkowników w błąd i wyłudzają od nich dane i jest ona na bieżąco aktualizowana” wyjaśnia minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.

Dodaje jednocześnie, że lista ostrzeżeń jest wykorzystywana przez operatorów telekomunikacyjnych, firmy, organizacje i samych użytkowników do automatycznego blokowania dostępu do złośliwych stron. To ogranicza skutki ataków phishingowych i innych kampanii wymierzonych w użytkowników.

Pamiętaj! Warto wybierać nowoczesne rozwiązania, jednak trzeba zachować zasady bezpieczeństwa. Więcej na temat bezpiecznych płatności bezgotówkowych znajdziesz w kampanii NASK, zrealizowanej we współpracy z CSIRT KNF i Centralnym Biurem Zwalczania Cyberprzestępczości.

źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Przeczytaj również