To będzie przełom
Działanie Cabin Awareness opiera się na opracowanym przez firmę Vayyar Imaging radarze fal milimetrowych. Jest to technologia, która od wielu lat stosowana jest przez Toyotę – na przykład do wykrywania pieszych na drodze. Radar wykorzystywany jest też przez Pre-Collision System – system ostrzegający kierowcę sygnałami dźwiękowym i świetlnym w sytuacji zagrożenia zderzeniem z innym pojazdem.
W tym jednak przypadku nie będzie on zamontowany z przodu samochodu, lecz w podsufitce. Dzięki temu radar będzie mógł wykryć ludzi i zwierzęta wewnątrz pojazdu, nawet jeśli śpią lub chowają się pod kocem.
Urządzenie wykrywa mikroruchy, takie jak bicie serca i oddech w każdym miejscu kabiny – nawet w bagażniku i przestrzeni na nogi. Analizując wielkość, postawę i pozycję pasażera, system odpowiednio klasyfikuje osoby znajdujące się wewnątrz pojazdu jako dorosłych, dzieci lub zwierzęta. Następnie dzięki inteligentnemu systemowi komunikacji, alert przekazywany jest do właściciela pojazdu.
DALSZA CZĘŚĆ TEKSTU POD GRAFIKĄ
Najpierw uruchamiają się światła oraz klakson. Jeśli kierowca wyjdzie z pojazdu i nie zareaguje, system automatycznie wyśle powiadomienie na jego smartfona przez aplikację Toyota i/lub wiadomość tekstową, informując, że ktoś nadal przebywa w środku auta. Funkcję Cabin Awareness można zaprogramować również tak, aby powiadamiała kontakty alarmowe, takie jak krewni lub znajomi w przypadku, gdy kierowca nie ma przy sobie telefonu.
Jeśli żadne z tych działań nie przyniesie pożądanego rezultatu, system Toyota Safety Connect, powiadomi automatycznie ratowników. Inżynierowie Toyoty są tak zdeterminowani, aby ratować życie, że badają aktualnie dodatkowe alerty za pomocą komunikacji między pojazdami i inteligentnej infrastruktury.
Bezbłędny radar – lepszy od kamery i czujnika wagi
Toyota twierdzi, że radar fal milimetrowych jest lepszym rozwiązaniem niż inne technologie, takie jak czujniki masy, kamery lub radary o ograniczonym zasięgu, które mogą powodować fałszywe alarmy.
Koncepcja „świadomej kabiny” jest obecnie testowana przez partnera Toyoty, firmę May Mobility, we flocie autonomicznej Toyota Sienna AutonoMaaS. Publiczne testy rozpoczną się wkrótce w Arlington w Teksasie i Ann Arbor w stanie Michigan, a pod koniec 2022 r. w kolejnych lokalizacjach w USA.
Zgony w wyniku udaru cieplnego są poważnym problemem w Stanach Zjednoczonych. Tylko z tego powodu w ubiegłym roku zmarło 23 dzieci pozostawionych w środku auta. Warto pamiętać, że w lecie gdy na zewnątrz panuje temperatura 33°C, w zaparkowanym samochodzie po 20 minutach jest już 50°C, a po upływie 40 minut – prawie 60°C.