1 kwietnia część smartfonów w Polsce przestanie działać. Kolejni operatorzy wyłączają standard 3G - wymiana telefonów dla wielu będzie nieunikniona

Już w kwietniu wielu Polaków będzie musiało wymienić telefony na nowe. I nie, to nie jest Prima Aprilis. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest stopniowe wyłączanie sieci 3G w całym kraju. Jedną z pierwszych sieci, która rozsyła swoim abonentom informacje o zmianach jest T-Mobile.

1 kwietnia część smartfonów w Polsce przestanie działać. Kolejni operatorzy wyłączają standard 3G – wymiana telefonów dla wielu będzie nieunikniona
Podaj dalej

Sieć 3G jest powoli wyłączana na całym świecie, a wykorzystywane przez nią częstotliwości są przeznaczane na poprawę sieci 4G LTE. W marcu T-Mobile wyłączyło część wybrzeża, zachodnią część kraju oraz między innymi Małopolskę.

Plan wyłączenia sieci 3G w T-Mobile

We wrześniu 2022 roku rozpoczęliśmy wyłączanie technologii 3G w naszej sieci. Proces ten podzielony jest na etapy i ma zakończyć się w kwietniu 2023 roku. Poniżej na mapie możesz zobaczyć ogólny harmonogram prac. – czytamy na stronie T-Mobile.

W kwietniu natomiast 3G sieci T-Mobile przestanie działać w ostatnich już rejonach Polski – w Warszawie, a także w rejonie Wrocławia, Poznania, Bydgoszczy czy Białegostoku. Z kolei w Orange Polska proces ten rozpocznie się we wrześniu 2023 od pilotażowego wyłączenia 3G w okolicach Piły i Sieradza i potrwa do końca 2025.

Co z naszymi telefonami?

Jak się przygotować na wyłączenie 3G? Cóż w ogólnym skrócie, musimy mieć telefon, który obsługuje VoLTE, dlatego po pierwsze należy sprawdzić listę telefonów obsługujących VoLTE w sieci z której korzystamy. Musimy również mieć kartę SIM 4G LTE/USIM/eSIM. Aby to sprawdzić, wystarczy rzucić okiem na napis na karcie lub zapytać o szczegóły na infolinii lub w salonie sprzedaży. W razie potrzeby można ją bez żadnych problemów i całkowicie bezpłatnie wymienić w salonie każdego operatora w Polsce. 

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU POD ZDJĘCIEM

telefon aplikacja nawigacja

Co jednak najważniejsze – dzisiaj prawie wszystkie telefony, które znajdują się w ofertach operatorów obsługują połączenia głosowe przez 4G/LTE. Jeśli jednak korzystamy ze starszego modelu telefonu, musimy być przygotowani na problemy z połączeniami.

Należy również pamiętać o tym, że nie wszystkie nowe telefony, nawet dobre smartfony, mogą zapewnić działanie w nowym standardzie. Dlatego właśnie jeśli mamy wątpliwości co do tego, czy nasze urządzenie obsługuje 5G, warto zadzwonić na infolinię działu pomocy technicznej, aby specjalista mógł określić, czy musimy wymieniać telefon na nowy. Jeśli zależy nam na jakości połączeń na najwyższym poziomie – lepiej z tym nie zwlekać.

Przeczytaj również