W ostatnim czasie przedstawiciel koncernu Meta, pod którego skrzydłami znajdują się giganci mediów społecznościowych – Facebook i Instagram, ogłosił znaczące obniżki cen dla użytkowników wybierających opcję korzystania z tych platform bez udostępniania danych osobowych. Ta rewolucyjna zmiana cenowa zwiastuje nowy rozdział w sposobie, w jaki koncern postrzega prywatność swoich użytkowników oraz reaguje na regulacje rynkowe.
Meta zmienia politykę cenową
Zgodnie z zapowiedzią, opłaty za korzystanie z Facebooka i Instagrama zmienią się. W wersji zapewniającej większą ochronę danych osobowych zostaną obniżone aż o 40%. Obecna miesięczna subskrypcja, kosztuje 9,99 euro. Nowy cennik obniża cenę do bardziej przystępnych 5,99 euro. To jednak nie koniec dobrych wieści dla użytkowników. Dopłata za każde dodatkowo połączone konto zostanie zredukowana z 6 euro do 4 euro miesięcznie. Ogłoszenie tych zmian miało miejsce podczas spotkania zorganizowanego przez Komisję Europejską. Spotkanie było poświęcone unijnemu aktowi o rynkach cyfrowych (DMA), który wszedł w życie 7 marca tego roku.
Spadek o 40% ma swoje uzasadnienie
Tim Lamb, prawnik reprezentujący Meta, podczas dyskusji z Komisją wyraził przekonanie, że zaproponowana obniżka cen to „najniższa rozsądna cena”. Oczywiście biorąc pod uwagę, że korzystanie z usług o takiej jakości, jakie oferują Facebook i Instagram jest naszą codziennością. Warto podkreślić, że jego wypowiedzi niosą ze sobą ważny kontekst regulacyjny. Unijny akt o rynkach cyfrowych (DMA) wprowadza nowe zasady gry dla wielkich technologicznych korporacji. Zmusza je do większej transparentności i ochrony danych użytkowników.
Obniżka cen jest bardzo ważna
Decyzja Meta o obniżeniu cen za korzystanie z Facebooka i Instagrama bez udostępniania danych osobowych jest nie tylko odpowiedzią na rosnące wymagania regulacyjne. Jest ona również wyrazem zmieniającej się postawy społeczeństwa wobec prywatności w sieci. W erze cyfrowej, gdzie dane osobowe są często traktowane jako waluta wymienna. Coraz więcej użytkowników domaga się większej kontroli nad tym, jak ich informacje są wykorzystywane.
Kiedy nowe ceny wejdą w życie?
Wprawdzie firma Meta nie podała jeszcze dokładnej daty wprowadzenia nowych taryf. Wiadomo, że zmiany te mają duże znaczenie dla cyfrowego rynku. Obniżki mogą zachęcić większą liczbę użytkowników do wybrania wersji serwisów społecznościowych, które lepiej chronią ich prywatność. A to z kolei może wyznaczyć nowe standardy dla innych graczy na rynku technologicznym.
Inicjatywa Meta, ma na celu obniżenie kosztów korzystania z Facebooka i Instagrama. Przy jednoczesnej ochronie danych osobowych, może być kamieniem milowym w sposobie pracy. Chodzi tutaj przede wszystkim o to, jak duże technologiczne korporacje podchodzą do kwestii prywatności i regulacji. Jest to wyraźny sygnał, że era cyfrowa wymaga od firm technologicznych nie tylko innowacji. Istotne są również odpowiedzialność społeczna i szacunek dla danych osobowych użytkowników.
źródło: reuters.com