Mercedes wzywa miliony aut do serwisów z powodu błędów w oprogramowaniu

16 Luty 2021 | Artur Kuśmierzak | Moto
Wadliwe oprogramowanie w Mercedesach
Źródło: https://pixabay.com/

Mercedes wzywa miliony aut do serwisów. Powodem akcji serwisowej jest wadliwe oprogramowanie obsługujące system eCall, który jest odpowiedzialny za automatyczne wzywanie pomocy w razie kolizji lub wypadku. Czego dokładnie dotyczy problem? Błędnego wskazania przez program lokalizacji w przypadku wzywania pomocy.

Problem dotyczy ponad miliona egzemplarzy samochodów marki Mercedes, które zostały wyprodukowane od 2016 do 2021 roku. Co ciekawe, usterka dotycząca prawidłowego namierzania auta po kolizji lub wypadku, aby podać współrzędne służbom ratunkowym występuje tylko w samochodach wyprodukowanych na rynek USA. Problem ten pojawia się też w autach dostępnych w Europie.

Kiedy Mercedes wykrył problem?

Pierwszy taki przypadek miał miejsce na Starym Kontynencie, dokładnie w 2019 roku. Wtedy to po raz pierwszy system eCall wezwał służby ratunkowe w zupełnie inne miejsce niż to, w którym znajdował się samochód z ofiarami wypadku, które potrzebowały pomocy. Dopiero całkiem niedawno wyszło na jaw, że wadliwy Mercedes był autem importowanym ze Stanów Zjednoczonych. Właściciel pojazdu, który został rozbity na terenie Europy nie miał zbyt dużo szczęścia, ale za to w znaczący sposób przyczynił się do poprawienia bezpieczeństwa w samochodach niemieckiego producenta. Dzięki temu Mercedes zaczął analizować ten poważny problem i szukać możliwie jak najlepszego i jak najszybszego rozwiązania. Chodzi przecież o ratowanie ludzkiego życia i pomoc służbom ratowniczym.

Akcja serwisowa Mercedesa

Modele marki Mercedes których dotyczy usterka oprogramowania

Których modeli dotyczy usterka wadliwego oprogramowania? Jak twierdzi Mercedes, prawie całej gamy. Może wystąpić między innymi w SUV-ach takich jak: GLA, GLB, GLC, GLE, GLS oraz w G Klasie. To jednak nie wszystko. Na problem narażone są również samochody sportowe: SLC, GT, a także SL. Nie ominęło to również tradycyjnych modeli z najdłuższą historią: A, B, C, E, CLS oraz S Klasy. Jak widać ta usterka może wystąpić zarówno w najtańszych modelach marki jak i tych z bardzo wysokiej półki cenowej. Oprogramowanie do wszystkich modeli aut Mercedesa prawdopodobnie jest jedno i to samo.

Plusem tej całej sytuacji jest to, że jak twierdzi Mercedes awaria dotyczy tak naprawdę tylko oprogramowania. Jego aktualizacja ma podobno całkowicie rozwiązać problem wysyłania błędnej lokalizacji przez system eCall. Niemiecki koncern gwarantuje , że wszystkie inne opcje tego systemu działają w pełni prawidłowo i poza tą usterką nie ma powodów do najmniejszych obaw. Zwykle w takich sytuacjach producent informuje klientów o akcji serwisowej. Jeśli jednak kupiliście Mercedesa jako auto używane importowane z USA, możecie zadzwonić do najbliższego ASO i zapytać czy wasz samochód jest objęty tą akcją serwisową. Musicie tylko przygotować numer VIN swojego pojazdu. Nie mamy jednak informacji, czy europejskie serwisy wykonują bezpłatne naprawy, które obejmują auta ze Stanów.

Następny artykuł