Brak większych zmian? Motoryzacja szykuje się na problemy

30 Lipiec 2021 | Krzysztof Lewandowski | Moto
Audi Charging Hub 2021
Źródło: Audi.com

Świat od ponad roku stara się wrócić do normalności, jednak proces wychodzenia z kryzysu jest bardzo skomplikowany. Wie o tym cała branża motoryzacyjna.

Największym wyzwaniem dla branż technologicznych, są kłopoty z zerwanymi łańcuchami dostaw, ponieważ przywrócenie ich do stanu z 2019 roku z pewnością potrwa. Dlatego wielu ekspertów zastanawia się, co dalej z różnymi obszarami działalności światowych gigantów. Wiadomo, że Polska doświadczy sporych zmian w sprzedaży samochodów. Motoryzacja nad Wisłą, będzie wyglądać inaczej. Wiele wskazuje na to, że taka sytuacja zostanie z nami jeszcze przez przynajmniej rok. Co ciekawe, to nie jest do końca zależne od samych producentów.

Nie ma niczego i tak zostanie?

Współczesny handel przyzwyczaił konsumentów do tego, że wszystko trwa dosłownie kilka chwil i wybrany przez siebie towar mamy pod swoimi drzwiami. Jednak w 2020 roku, mimo rozwoju handlu e-commerce, doszło do ogromnej zmiany. Wstrzymanie działania światowej gospodarki okazało się katastrofalne w skutkach dla małych i średnich biznesów, a także dla dużych korporacji. Ludzie zaangażowani w procesy logistyczne stracili dostęp do innych firm. Być może część z nich upadła, przez co powstała poważna luka w całym procesie dostarczania towarów i ktoś musi ją zapełnić. W naturalnie funkcjonującym rynku prędzej, czy później pojawia się nowa firma. Gdy o funkcjonowaniu wielu elementów życia zaczynają decydować politycy, sprawa wygląda na dużo poważniejszą.

Nvidia elektronika xbox Stany Zjednoczone

Prawdziwą zmorą dla producentów samochodów, jest problem z dostępem do mikrochipów, ponieważ są one jednym z podstawowych elementów każdego współczesnego samochodu. W Europie przemysł motoryzacyjny odpowiada za 37 proc. zapotrzebowania na półprzewodniki. Na świecie natomiast, co dziesiąte zamówienie pochodzi z sektora automotive – podaje Exact Systems. Jest to jedna z przyczyn, dlaczego w Unii Europejskiej (-23,5 proc.), spadek liczby pojazdów jest większy niż w ujęciu globalnym (-16 proc.). Dodatkowo problemy z dostępnością półprzewodników spowodowały mniejszą produkcję w I kwartale 2021 roku.

Motoryzacja w głębokim kryzysie! Zabraknie wyprzedaży!

Ludzie przyzwyczajeni do rynkowych okazji pod koniec roku kalendarzowego w salonach, mogą się bardzo mocno zdziwić, ponieważ firmy z sektora motoryzacyjnego nie zamierzają wprowadzać wielkich promocji na swoje towary. Na łamach portalu Moto.rp jeden z ekspertów z Polskiej Izby Motoryzacji ocenił, że duże zainteresowanie samochodami oraz niewielka podaż na rynek, nie są czymś, co sprzyja ofiarowywaniu rabatów na dane towary: "Zalegających samochodów na placach dilerów właściwie nie ma, a galopujący popyt nie sprzyja polityce dużych upustów cenowych” – wyjaśnił. Wśród kolejnych negatywnych skutków całej tej sytuacji, zakłada się podwyżkę cen. „Obecny kryzys tylko przyspieszy tempo wzrostu cen, z którym mamy do czynienia już od ubiegłego roku”

Czytaj dalej