Lubisz ciasteczka? Google zrezygnuje z nich w 2022 roku!

28 Maj 2021 | Krzysztof Lewandowski | Internet
Google ciasteczka
Źródło: Google.com

Internet przeżył pewną ewolucję, gdy w powszechnym użyciu pojawiły się ciasteczka. Jednak to narzędzie szybko zaczęły nadużywać firmy do zbierania danych.

Pojęcie prywatności w Internecie bardzo mocno wybrzmiewa, niemal na każdym kroku można spotkać napis: "polityka prywatności". Jednak mówiąc sobie uczciwie, w sieci to pojęcie w zasadzie nie funkcjonuje i jesteśmy biernymi uczestnikami targu naszymi danymi, które służą do lepszego dopasowywania treści do naszych preferencji. Korzysta na tym Facebook, Amazon i Google. Ten ostatni postanowił wyłamać się z szeregu i dołączyć do takich przeglądarek, jak Safari, czy Firefox. W ten sposób bardziej realna ochrona prywatności staje się faktem. Jednak niesie ona za sobą określone problemy dla marketingu.

Apple, jako pierwszy

Wspominaliśmy o tym, że wprowadzenie najnowszej aktualizacji do systemu iOS o nazwie 14.5 wprowadza ATT, czyli system, który pozwala na świadome wyłączenie zbierania danych przez większość stron internetowych. Bardzo dużym przeciwnikiem był Mark Zuckerberg - pomysłodawca Facebooka. Prezes firmy nieco miotał się w swoich publicznych wypowiedziach, ponieważ z jednej strony mówił o słuszności sprawy, a innym razem wspominał o znaczącym utrudnieniu dla Facebooka. Inwestorzy amerykańskiego giganta otrzymali również informację o możliwych bardzo dużych stratach finansowych z powodu mniejszego wpływu z reklam.

Apple

Google dołącza do walki o prywatność

Wielokrotnie mówiło się, że Google wie o nas więcej, niż my sami. Jednak ta sytuacja, przynajmniej w teorii, może się zmienić. Zrezygnowanie z ciasteczek, czyli popularnych plików cookies oznacza, że już w 2022 roku Internet czeka potężna fala zmian, którą na ten moment trudno przewidzieć. Na polskim rynku blisko 70% internautów korzysta z Google, a Facebook razem z najpopularniejszą wyszukiwarką internetową na świecie zarządzają w przybliżeniu 60% reklam na całym świecie. Otwarte pozostaje pytanie, w jakim rynku reklamy, promocji i innych narzędzi obudzimy się, gdy ciasteczka znikną raz na zawsze.

Walka o klienta i jego uwagę będzie jeszcze trudniejsza, a ta firma, która wypracuje skuteczne rozwiązania promocji w nowych okolicznościach, z pewnością zostanie liderem swojego sektora i być może wyznaczy trendy. Jedno jest pewne, giganci sobie poradzą, natomiast prawdziwe wyzwanie czeka portale i małe przedsiębiorstwa, ponieważ do zaistnienia w świadomości klientów potrzebne będą zupełnie inne mechanizmy promocji niż dotychczas. Jednak potrzeba matką wynalazków, więc o kreatywne kampanie marketingowe jestem spokojny.

Czytaj dalej