Motoryzacja: Światowa premiera Toyoty bZ4X Concept

22 Kwiecień 2021 | Krzysztof Lewandowski | Moto
Toyota bZ4X
Źródło: toyotanews.eu

Toyota ma nową propozycję w motoryzacji. Koncepcyjna wersja modelu bZ4X, to pierwsza propozycja z bezemisyjnym napędem elektrycznym na baterie (BEV).

Toyota bZ4X Concept to średniej wielkości SUV z napędem na cztery koła. Jego premiera to kolejny etap procesu transformacji Toyoty z koncernu motoryzacyjnego w firmę oferującą usługi mobilności. Nazwa „bZ” jest skrótem od beyond Zero, czyli koncepcji Toyoty, w myśl której marka angażuje się nie tylko w osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla i neutralności węglowej, ale idzie jeszcze dalej, wprowadzając do swoich aut funkcję oczyszczania powietrza w trakcie jazdy (model Mirai). Toyota bZ4X Concept została opracowana we współpracy Toyota Motor Corporation z Subaru Corporation, wykorzystując ekspercką wiedzę i umiejętności każdej z firm. Sprzedaż wersji produkcyjnej ma się rozpocząć w połowie 2022 roku.

Elektryczny SUV nowej generacji uzupełnia ofertę zelektryfikowanych napędów Toyoty

Toyota bZ4X Concept to pojazd, który jest czymś więcej niż tylko środkiem transportu. „To ważny moment w harmonogramie rozwoju naszych zelektryfikowanych napędów. Pracujemy nad nimi od ponadToyota bZ4X Concept Interior 20 lat – od 1997 roku – wprowadzając w tym czasie do produkcji seryjnej hybrydy, hybrydy typu plug-in, a ostatnio elektryczny model na wodór – już drugą generację Toyoty Mirai. Teraz uzupełniamy tę grupę o akumulatorowy samochód elektryczny. To oznacza, że już dziś jesteśmy gotowi na spełnienie oczekiwań każdego entuzjasty napędów zelektryfikowanych. I pokazuje obszerność naszej oferty technologicznej w tym zakresie” – oświadczył dr Jacek Pawlak, prezes Toyota Motor Poland oraz Toyota Central Europe.

Stylistyka karoserii łączy dynamikę i funkcjonalność

Stylistyka nadwozia Toyoty bZ4X Concept stanowi zapowiedź świetnych właściwości jezdnych. Wygląd konceptu łączy dynamikę i funkcjonalność: jako SUV auto charakteryzuje się wysoką pozycją za kierownicą, ale sprawia też wrażenie przyklejonego do drogi. Stylistyka nadwozia z jednej strony jest dopracowana i nowoczesna, a z drugiej budzi emocje. Przód samochodu został pozbawiony grilla dobrze znanego z aut spalinowych, a zamiast tego zawiera układ czujników, świateł i elementów aerodynamicznych w charakterystycznej formie „młota”, który nadaje mu nowatorski charakter.

Obszerna kabina i koncepcja „drive module”

Toyota bZ4X Concept została zbudowana na nowej platformie modułowej e-TNGA, przygotowanej specjalnie dla samochodów elektrycznych. Motoryzacja zasilana energią z gniazdka wygląda nieco inaczej niż konwencjonalne samochody. Duży rozstaw osi i krótkie zwisy pomogły w stworzeniu obszernej, otwartej kabiny. Przestrzeń na nogi z tyłu jest na poziomie dużych samochodów segmentu D. Przednia część kabiny została zaprojektowana zgodnie z koncepcją „drive module”, która daje kierowcy poczucie bezpośredniego połączenia z drogą i dostępu do najważniejszych informacji. Umieszczona nisko tablica przyrządów pozwoliła stworzyć przed kierowcą panoramiczną widoczność i podkreśla poczucie przestronności. Panele sterowania umieszczono wokół konsoli centralnej i zaprojektowano tak, by był czytelny i prosty w obsłudze. Wyświetlacz, na którym prezentowane są najważniejsze komunikaty dla kierowcy, umieszczono nad kierownicą, ułatwiając ich szybkie odczytanie.

Ekspansja zelektryfikowanych modeli Toyoty - nowoczesna motoryzacja

Do 2025 roku Toyota będzie miała w swojej ofercie ponad 70 zelektryfikowanych modeli. Gama marki będzie zawierać przynajmniej 15 samochodów z napędem elektrycznym na baterie. W Europie do 2025 roku przełoży się to na ponad 70 procent udziału aut hybrydowych w całej gamie. Ponad 10 procent będą stanowić hybrydy plug-in, a kolejne 10 procent – auta bezemisyjne, zarówno z napędem elektrycznym na baterie, jak i napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Najnowszy trend w rozwoju Toyoty do 2025 roku

Następny artykuł