Hyundai promuje wyścigi samochodów elektrycznych

20 Lipiec 2021 | Krzysztof Lewandowski | Moto
Hyundai Veloster N electric
Źródło: Hyundainews.com

Hyundai od wielu lat inwestuje w motorsport, ponieważ zdaje sobie sprawę, że jest on doskonałym miejscem do testów najnowszych rozwiązań w motoryzacji.

Trudno wyobrazić sobie lepsze miejsce do testowania najnowszych technologii niż motorsport. Wyścigi i rajdy samochodowe zmuszają inżynierów do opracowania podzespołów, które wytrzymują duże obciążenia, są wydajne i nadają się do wielokrotnego użytku. Jeśli coś wytrzyma warunki pracy podczas kilkunastu odcinków specjalnych lub kilkudziesięciu okrążeń, najprawdopodobniej poradzi sobie również w codziennym ruchu drogowym. Ze względu na to, że najnowszym trendem w Europie jest elektromobilność, Hyundai postanowił zaangażować się w serię wyścigową poświęconą samochodom turystycznym.

Hyundai startuje w PURE ETCR

Hyundai rywalizuje w mistrzostwach modelem Veloster N ETCR, pojazdem elektrycznym o mocy 670 KM zbudowanym specjalnie do tego celu. Dobre wyniki modelu Veloster N ETCR, a także testy RM20e dowiodły skuteczności technologii zastosowanej w wysokowydajnych samochodach elektrycznych. Oba modele umacniają pozycję Hyundaia jako lidera branży motoryzacyjnej pod względem mobilności o zerowej emisji. Ponadto torują one również drogę do produkcji jeszcze lepszych elektrycznych samochodów osobowych. Marka startując w różnych seriach wyścigowych oraz rajdowych, zbiera doświadczenia niezbędne do opracowywania nowych, zelektryfikowanych samochodów produkcyjnych.

Format PURE ETCR składa się z kilku krótkich wyścigów zwanych Battle Rounds, w których zawodnicy mogą ścigać się ze sobą i zdobywać punkty. Pierwsza impreza sezonu odbyła się na torze Autodromo Vallelunga we Włoszech. Do rywalizacji przystąpili kierowcy reprezentujący zespół Hyundai Motorsport: Augusto Farfus, Jean-Karl Vernay, John Filipi i Tom Chilton. Vernay zdobył pierwsze miejsce w Super Finale B i ustanowił drugi najszybszy wynik w jeździe na czas. Hyundai zwieńczył weekend rywalizacji na drugim stopniu podium.

"Gdy przyjrzeliśmy się różnym obszarom naszej działalności, w których moglibyśmy również zadbać o zrównoważony rozwój, pomyśleliśmy, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby stworzyć pojazd elektryczny o wysokich osiągach. Udowodniliśmy, że nie trzeba wybierać między wysoką wydajnością a bezemisyjnością. Można mieć jedno i drugie." - mówi Till WartenbergWiceprezes i Szef Działu N Brand Management i Motorsport w Hyundai Motor Company

Transfer technologii, który zapoczątkuje nową generację samochodów wyścigowych z napędem elektrycznym


Hyundai ma za sobą długą historię wykorzystywania sportów motorowych, jako narzędzia do rozwoju samochodów poruszających się na co dzień po drogach. W rzeczywistości istnieje nawet dwukierunkowa relacja między sportami motorowymi a modelami N. Motorsport to kolebka gamy modeli sygnowanych literą N, ale samochody wykorzystywane w sportach motorowych mogą być również budowane na podstawie doświadczenie zebrane w trakcie użytkowania drogowych modeli Hyundai.

Hyundai i20 N

W rzeczywistości istnieje nawet dwukierunkowa relacja między sportami motorowymi a modelami N. Motorsport to kolebka gamy modeli sygnowanych literą N, ale samochody wykorzystywane w sportach motorowych mogą być również budowane na podstawie doświadczenie zebrane w trakcie użytkowania drogowych modeli Hyundai.
Na przykład i20 Coupe WRC powstał na podstawie mocno zmodyfikowaną wersję drogowego Hyundaia i20. Z kolei i20 Coupe WRC zainspirował wprowadzenie na rynek Hyundaia i20 N. Początkowe wnioski z rajdów zostały przekazane Centrum Badań i Rozwoju Hyundaia w Namyang i wykorzystane przy opracowywaniu pierwszego wprowadzonego na rynek modelu N w 2017 roku – i30 N.

Ponadto i20 N Rally2, nowy samochód rajdowy przeznaczony dla zespołów klienckich, bazuje na samochodzie drogowym i20 N. i20 N Rally2 dzieli podwozie z i20 N, a jego dynamiczny wygląd oddaje filozofię projektowania Hyundai Sensuous Sportiness. Z drugiej strony i20 N zawiera funkcje inspirowane światem sportów motorowych. Ma taką samą wagę, jak samochód rajdowy i20 N WRC oraz inspirowany rajdami spojler dachowy dla lepszej aerodynamiki podczas codziennej jazdy.

Zaangażowanie Hyundaia w bezemisyjne pojazdy o wysokich osiągach nie kończą się na modelach Veloster N ETCR i RM20e. Hyundai Motorsport planuje opracować nowy hybrydowy samochód oparty na i20 N, który będzie brał udział w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC) od sezonu 2022. Będzie to sposób na zmniejszenie emisji w sportach motorowych, przy jednoczesnym zapewnieniu widowiskowej rywalizacji, którą fani znają i kochają. Firma ogłosiła również zamiar opracowania wysokowydajnego samochodu na ogniwa paliwowe. Podjęcie współpracy z Rimac Automobili nad opracowaniem modułowego i skalowalnego układu elektrycznego zasilania, będzie podstawą do produkcji większej liczby wysokowydajnych pojazdów elektrycznych.

Czytaj dalej