Komputer i niebieskie światło z monitorów - jak chronić oczy - poradnik

20 Maj 2021 | Krzysztof Lewandowski | Nauka
praca przed komputerem
Źródło: Pexels.com

Niebieskie światło jest emitowane przez każdy komputer. Występuje w naturze, jednak w nadmiarze może być ono jednak szkodliwe dla zdrowia.

Od ponad roku wielu ludzi spędza zdecydowanie więcej czasu przed monitorami komputerów i ekranami smartfonów. Zmusiły ludzi do tego okoliczności, między innymi praca zdalna, dlatego też wiele osób zaczyna mieć problemy ze zdrowiem. Od kłopotów z kręgosłupem, po pogłębiające się wady wzroku. W poszukiwaniu źródła wszystkich dolegliwości należy spojrzeć na ilość czasu, jaką poświęcamy na pracę z urządzeniami elektronicznymi. Po drugie warto zwrócić uwagę, czy korzystamy z nich w prawidłowy sposób, a może są elementy do poprawy?

Do czego prowadzi nadmiar niebieskiego światła?

W naturalnym środowisku problem z nadmierną ekspozycją na niebieskie światło praktycznie nie występuje, dlatego oczy człowieka nie są przystosowane do tego, co otrzymują niemal każdego dnia. Skutkiem długotrwałego wpatrywania się w ekrany komputerów jest na przykład uszkodzenie plamki żółtej w oku oraz zjawisko cyfrowego zmęczenia oka. W tej sytuacji mamy kłopot z ostrym widzeniem przedmiotów widzianych z bliska. Dodatkowo wpatrywanie się w ekran przed snem, może powodować problemy ze snem. Emitowane światło zaburza dobowy rytm snu, przez co mogą pojawić się zaburzenia snu, bóle głowy, nerwowość. Prawdopodobnie komputer, jako narzędzie pozostanie z nami na długo i będzie zabierał nam wiele czasu w ciągu dnia, dlatego warto nauczyć się chronić oczy przed niebieskim światłem.

Jak chronić oczy przed niebieskim światłem?

Poradnik cenny dla wszystkich osób, które regularnie pracują przed ekranami komputerów, zaczniemy od bardzo ważnej, a zarazem podstawowej rzeczy. Kluczowe do utrzymania wzroku w doskonałej kondycji jest odpoczywanie. Po około maksymalnie 90 minutach ciągłej pracy przed komputerem zalecana jest przerwa na 5 minut. Dodatkowo w czasie tej drobnej pauzy, lekarze zalecają spojrzeć na dalsze obiekty, zwrócić uwagę na inne kolory. Doskonale łączy się to również z innymi rekomendacjami ekspertów, ponieważ człowiek anatomicznie przystosowany jest do ruchu, dlatego w trakcie odpoczynku bardzo dobrym pomysłem jest kilka skłonów, przysiadów i niewielki spacer po mieszkaniu, czy biurze.

Dane w internecie widoczne z komputera

Następnymi sprawdzonymi metodami na walkę z nadmiarem niebieskiego światła jest wyłączenie emitowania niebieskiego światła. Praktycznie wszystkie systemy operacyjne na urządzenia mobilne i stacjonarne oferują funkcję ograniczenia niebieskiego światła. Może być one wyłączone na stałe, lub tylko na czas wieczoru, gdy jego wpływ na zaburzenia snu jest największy. Z rzeczy technicznych również okulary lub soczewki ochronne z odpowiednimi filtrami mogą zmniejszyć zjawisko cyfrowego zmęczenia wzroku.

Jednym z ostatnich elementów jest również właściwa suplementacja organizmu. Spożywanie dużej ilości wody, witaminy A, oraz luteiny może zdecydowanie zahamować postęp w pogarszaniu się jakości widzenia. Na warto pamiętać o tym, że we wszystkim zdrowy rozsądek to jedna z najskuteczniejszych metod walki ze wszystkimi dolegliwościami. Pracujmy rozsądnie, nie ponad siły.

Czytaj dalej