Motoryzacja: Mercedes wprowadzi na rynek mniej modeli coupe i kabriolet

20 Kwiecień 2021 | Krzysztof Lewandowski | Moto
Mercedes CLS AMG zima opony
Źródło: Pirelli.com

Kilka dni temu pisaliśmy o najnowszej limuzynie Mercedesa. Motoryzacja zachwyca się modelem EQS. Jednak koncern poinformował o braku jej kolejnych wariacji

Takie postępowanie firmy z wieloletnią tradycją w budowaniu samochodów w nadwoziu coupe oraz kabriolet, które przeszły do historii motoryzacji to z jednej strony zaskoczenie, a z drugiej spodziewany trend. To właśnie aktualna moda na samochody, wykreowana częściowo przez firmy motoryzacyjne ma wpływ na to, jak wygląda zainteresowanie modelami.

Segment pojazdów SUV ciągle w natarciu

Z dość dużą łatwością można znaleźć szereg argumentów, które pokażą, że dla większości użytkowników samochodów, pojazdy z segmentu SUV to przerost formy nad treścią. Ze względu na większe opory toczenia są one mniej ekologiczne od aut z nadwoziem sedan, liftback lub kombi. Większość oferuje mniejsze lub podobne rozmiarami bagażniki, jak ich poprzednicy w klasycznych karoseriach. Dodatkowo podnoszone niemal w każdym prospekcie reklamowym właściwości terenowe są czysto teoretycznie, ponieważ niemal sto procent SUV-ów nigdy nie wiedzie w teren.

Mercedes EQC tył samochodu

Na koniec pozostaje element bezpieczeństwa, który może wydawać się, że nie podlega dyskusji. Otóż w miejskich korkach wielkość ma znaczenie, jednak potężny Volkswagen Touareg lub model Mercedesa GLS nie zmieniają wiele w motoryzacji pod kątem aktywnych i pasywnych systemów bezpieczeństwa względem Volvo V60, czyli klasycznego kombi. Takie przykłady pokazują absurd segmentu SUV.

Motoryzacja podąża za trendem

Mercedes prawdopodobnie zdaje sobie sprawę z tych wszystkich argumentów, jednak kluczowe są statystyki sprzedaży. Zainteresowanie pojazdami z nadwoziem coupe i kabriolet stanowi jedynie 14% rynku i ciągle spada. Dlatego brak logicznych argumentów za zbudowaniem elektrycznej limuzyny w klasie premium, a następnie stworzenie jej wariacji w tych dwóch nadwoziach wydaje się ekonomicznie chybione. Z drugiej jednak strony Mercedes zasłynął modelami S klasy coupe i S klasy kabriolet. Czy dzisiaj zastąpią je SUVy? Bardzo prawdopodobnie, ponieważ udział w rynku tych nadwozi ma sięgać ponad 50%. W związku z tym motoryzacja skoncentruje się na tym, czego oczekują klienci. Trzeba zdawać sobie sprawę, że gro z nich ma niewiele wspólnego z fanami motoryzacji. Większość szuka modnego, wygodnego narzędzia do przemieszczania się.

Czytaj dalej