Microsoft wskrzesza legendę! Pomysł budzi kontrowersje

19 Lipiec 2021 | Krzysztof Lewandowski | Internet
Clippy Microsoft 365
Źródło: Microsoft

Zdarza się, że pewne pomysły marketingowe tracą sens i budzą mieszane uczucia. Czy po latach można do nich wrócić? Microsoft uważa, że tak i ma na to dowód

Marketing wspólnie z tworzeniem strategii marketingowej to dość trudne zadanie, które czasami może zakończyć się porażką. Stworzenie bohatera marki z jednej strony daje sporo możliwości z drugiej stanowi pewne zagrożenie dla wizerunku firmy, jeśli źle trafimy w gusta klientów. Przykładów dla udanych postaci, które reprezentują międzynarodowe firmy na całym świecie, znajdziemy sporo. Na pierwszy plan może wysunąć się, chociażby kampania reklamowa z udziałem dwóch orzeszków firmy M&M's. Studio filmowe Pixar swego czasu wspierało swoje działania promocyjne słynną lampką. W Polsce dobrze przyjęły się postaci serca i rozumu jednego z operatorów telefonicznych, jednak z czasem zeszli oni ze sceny.

Doskonałymi przykładami dla z języka angielskiego brand hero, są również "ludzik Michelin", który nazywa się tak na serio Bibendum, to prawdopodobnie jeden z najsłynniejszych bohaterów marki, który przetrwał dekady. Niegdyś kultową postacią był również klaun reprezentujący sieć szybkich barów obsługi McDonald's. Niestety, jak głosi marketingowa legenda, człowiek, który wcielał się w rolę klauna, został zwolniony z powodu nadwagi, co w sytuacji tej firmy zakrawa na ironię.

Microsoft postanowił oddać głos ludziom

Czasami, gdy nie wiemy, czy coś ma sens, najlepiej zapytać ludzi. Ostatecznie jako firma chcemy dawać klientom to, czego oczekują. Więc jeśli są wątpliwości, warto zapytać. Microsoft na pod koniec XX wieku w swoich produktach miał asystenta, którym była postać spinacza do papieru. Dla jednych osób był on czystym uosobieniem irytacji, ponieważ jego porady zawsze pojawiały się w złym momencie i były mało przydatne. Dla drugich klientów to miłe wspomnienie z przeszłości. Dlatego firma zastanawiała się nad wskrzeszeniem spinacza, ale zdawała sobie sprawę, że budził on kontrowersje. Tak pojawił się pomysł, żeby zapytać się ludzi na Twitterze, czy spinacz powinien wrócić. Warunkiem było 20 000 polubień wpisu. Szybko ta wartość przekroczyła 100 000 lajków. W związku z tym Clippy powróci jako emoji i zastąpi obecny spinacz w Microsoft 365.

Microsoft Nuance internet technologia Stany Zjednoczone

Ludzie doceniają sentymenty

Duże firmy zdają sobie z tego sprawę, że ludzie bardzo mocno cenią sobie sentymenty i możliwość wrócenia do czasów, gdzie z perspektywy ich życie mogło wydawać się lepsze bardziej beztroskie. Dlatego takie marki jak Pepsi co jakiś czas wracają do klasycznych wzorów puszek swoich napojów. Podobnie robi Coca Cola. Na koniec jest jeszcze kwestia mody, która jest cykliczna i dlatego ludzie na nowo zaczynają doceniać coś, co już znamy z przeszłości. W ten sposób buduje się świadomość i wartość marki u nowych i stałych klientów.

Czytaj dalej