Pasek klinowy możesz wymienić samodzielnie! Poradnik dla majsterkowicza

19 Maj 2021 | Krzysztof Lewandowski | Moto
BMW e46 naprawa paska klinowego
Źródło: Pexels.com

Wymiana paska klinowego może być prostym zadaniem. Szczególnie w starszych samochodach potrzeba jedynie kilku narzędzi i odrobina cierpliwości. Przeczytaj poradnik i zrób to mądrze!

Pasek klinowy odpowiada za napędzanie między innymi pompy wody oraz turbosprężarki. Najczęściej kwalifikuje się on do wymiany po około 150 000 kilometrów, ale we współczesnej motoryzacji dobrym nawykiem jest kontrola, dlatego przy większym przeglądzie lub podczas wymiany oleju zalecamy spojrzeć na jego poziom zużycia. Jeśli do dyspozycji mamy wolny weekend i lubimy majsterkować, a do tego mamy trochę przestrzeni w garażu, można spróbować wymienić pasek klinowy samodzielnie. To stosunkowo łatwa czynność.

Kupuj tylko części rekomendowane przez producenta

Pasek osprzętu jest bardzo ważny dla funkcjonowania całej jednostki napędowej, dlatego pozorne oszczędności mogą być później przyczyną wydatków. Dlatego zawsze należy kupować pasek klinowy zgodnie z zaleceniami producenta. Jeśli mowa już o tym, co zaleca koncern samochodowy, należy wspomnieć o poziomie naciągnięcia paska. Musi być on optymalny, ponieważ zbyt luźny pasek, gdy spadnie z rolki podczas pracy silnika, może narobić problemów i unieruchomić silnik. Podobnie sytuacja wygląda ze zbyt dużym napięciem, gdyż pęknięcie podczas pracy na pełnych obrotach często powoduje oderwanie się jego fragmentów i przedostanie się ich do części rozrządu i innych podzespołów. A wtedy naprawa zaczyna być bardzo droga, lub wręcz nieopłacalna.


Najważniejszy element? Rodzaj napinacza paska klinowego!

Gdy właściwy pasek klinowy znalazł się już na półce w garażu, pozostaje jeszcze jedna kwestia. Musimy wiedzieć, jaki rodzaj napinacza paska osprzętu ma naprawiany samochód. Z reguły spotyka się dwa warianty. Pierwszy to napinacz mechaniczny, który należy zdemontować w czasie naprawy, a drugi to napinacz automatyczny. W tym przypadku można zostawić go na miejscu. Teraz pora przejść do najważniejszej kwestii poradnika, czyli, jak założyć pasek klinowy.


Praca zaczyna się od zdjęcia

Najlepiej w czasie naprawy mieć dostęp do kanału lub podnośnika, ponieważ w ten sposób od dołu i od góry można zobaczyć, jak wygląda ułożenie maska na rolkach. Polecamy zrobić zdjęcie paska klinowego przed demontażem, ponieważ od właściwego zamontowania zależy prawidłowe działanie jednostki napędowej. I jeden bardzo ważny fakt, robienie tej czynności na tzw. logikę, może być mało skuteczne, ponieważ producenci sięgają często po niestandardowe rozwiązania.

Osprzęt silnika pasek klinowy

Gdy etap sesji fotograficznej i obserwacji jest za nami, pora zdemontować napinacz, jeśli jest on mechaniczny lub przejść od razu do zdejmowania paska klinowego. Pod warunkiem, że mamy w aucie napinacz automatyczny. W tej drugiej sytuacji wystarczy poluzowanie śruby, aby pasek swobodnie zszedł z rolek. Po uwolnieniu paska z plątaniny różnych podzespołów, dobrym nawykiem jest porównanie go z nową częścią. Jeśli są one do siebie podobne pod kątem długości, oraz szerokości, mamy pewność, że dokonaliśmy właściwego wyboru. Różnica w długości powinna być praktycznie żadna. Na tym etapie przydaje się zrobione na samym początku zdjęcie, ponieważ teraz możemy swobodnie odtworzyć przebieg nowego paska. Później należy założyć napinacz mechaniczny lub dokręcić śrubę w jego automatycznej wersji. Czas naprawy i poziom skomplikowania zależą od umiejętności i narzędzi, dlatego to sprawa indywidualna.

Czytaj dalej