NASA wybudza kolosa ze śpiączki?!

18 Lipiec 2021 | Krzysztof Lewandowski | Nauka
Hubble Telescope NASA
Źródło: NASA

NASA od miesiąca ma problem z olbrzymem, którego nie może wybudzić. Na szczęście działania naukowców powoli dają efekty i Teleskop Hubble'a wraca do życia

Przez około miesiąc Ziemia ma poważne problemy ze wzrokiem, ponieważ jedno z najstarszych, a zarazem najważniejszych urządzeń w naszej przestrzeni okołoziemskiej przestało działać. Bezradność inżynierów skazywała cały projekt na przedwczesne zakończenie. Gdy wydawało się, że nadzieja nieco umarła i może faktycznie lepiej zająć się przygotowaniem następcy do pełnienia swojej misji, a zasłużonemu dla ludzkości olbrzymowi, można z szacunkiem podziękować, nagle pojawił się przełom.

Nauka stara się oszukać czas

Naszym największym wrogiem jest upływ czasu, ponieważ stopniowa degradacja organizmu, części mechanicznych i płynów to największa zmora ludzi i naukowców. Niestety nie udało się stworzyć urządzeń, które mają wysoki stopień zaawansowania technologicznego i funkcjonują niemal wiecznie. Oczywiście w przeszłości żywotność wielu przedmiotów codziennego użytku było zdecydowanie trwalsze niż obecnie, jednak to bardziej kwestia polityki firm. Nastawia ona ludzi na konsumpcję, która powinna wynikać z wewnętrznej potrzeby lub konieczności. Tak czy inaczej, na końcu i tak wygrywają korporacje. Jednak w przypadku sprzętu używanego w przestrzeni kosmicznej, gdzie niemal każda misja dysponuje gigantycznymi budżetami, wszelkie oszczędności nie wchodzą w grę. Nawet drobna oszczędność na poziomie kilku dolarów może bardzo słono kosztować w przyszłości, gdy ten konkretny element się po prostu zepsuje.

Klepsydra odliczanie czasu Sąd Ostateczny

Z punktu widzenia NASA warunki w przestrzeni kosmicznej są skrajnie różne od tego, co znamy na Ziemi. Brak tlenu, próżnia i zupełnie inne temperatury oraz opory, z jakimi muszą zmierzyć się podzespoły oraz zdecydowanie ograniczony sposób na komunikację z urządzeniem. Z takimi wyzwaniami najczęściej musi zmierzyć się agencja kosmiczna Stanów Zjednoczonych.

Awaria Teleskopu Hubble'a - poważny problem

W przybliżeniu miesiąc temu NASA dostrzegła, że z jednym z najważniejszych urządzeń w przestrzeni okołoziemskiej, jest poważny problem. Teleskop Hubble'a okrąża Ziemię i odkrywa dla nas najdalsze tajemnice wszechświata od 24 kwietnia 1990 roku. Chociaż jego planowane zakończenie misji szacuje się na 2030 do 2040 roku, gdy ma on trafić ponownie do atmosfery, ponad trzydzieści lat wytrwałej służby na rzecz nauki, mogą dać w kość. I tak w rzeczywistości było, a początkowo naukowcy z NASA pisali czarne scenariusze. Jedną z hipotez awarii było ogólne zużycie sprzętu, głównie centralnego komputera, który odmówił współpracy. Problemy z uruchomieniem go na nowo i praca w trybie awaryjnym tylko upewniały ekspertów w słusznej ocenie sytuacji. Tymczasem okazało się, że awarii uległ moduł PCU (Power Control Unit). Powinien on podawać dokładnie napięcie stałe o wartości 5V dla jednostki sterującej zasobami teleskopu (Science Instrument and Command & Data Handling). Jednak odstawało ono znacznie ponad dopuszczalną tolerancję systemu i dlatego teleskop przełączał się w stan awaryjny. Problem został wyeliminowany.