Seria NASCAR przechodzi duże zmiany! Co zmieni się w motoryzacji od 2022

16 Maj 2021 | Krzysztof Lewandowski | Moto
Ford Mustang NASCAR 2021
Źródło: fordmedia.pl

Seria wyścigowa NASCAR przechodzi duże zmiany i już od 2022 roku fani jazdy po owalu będą musieli pożegnać się z jednym z najbardziej znanych dźwięków!

Seria wyścigów NASCAR powstała w Stanach Zjednoczonych w 1948 roku. Rozwinięcie skrótu w tłumaczeniu na język polski to: Narodowa Organizacja Wyścigów Samochodów Seryjnych. Każdego roku zawody organizowane głównie na owalnych torach przyciągają dziesiątki milionów kibiców. Motoryzacja docenia je za wysokie prędkości, ogromne widowisko, w tym spektakularne wypadki, a także technologię, która jest ukryta pod nadwoziami aut przypominających te, jakie znamy z ulic miast. Marka Ford jest mistrzem tej kategorii i już zapowiada nadchodzące zmiany w sezonie 2022.

Ford Mustang zbudowany od podstaw

Nowy samochód, rozwijany od dwóch lat, jest zupełnie inny od swojego poprzednika, bowiem został przeprojektowany od podstaw. W przeciwieństwie do poprzednich wersji, w których jedynie wygląd zewnętrzny był zauważalną zmianą, ten model został zbudowany z myślą o przyszłości. A to dzięki postępowi technologicznemu, takiemu jak napęd hybrydowy albo elektryczny, które w przyszłości mogą pojawić się również w NASCAR. Nowy samochód wyścigowy Forda jest też bliższym odzwierciedleniem seryjnego Mustanga, który od lat utrzymuje tytuł najlepiej sprzedającego się samochodu sportowego na świecie.

Ford Mustang NASCAR 2021 tył

– Ponieważ branża motoryzacyjna wciąż się zmienia, będziemy mogli nadążyć w świecie wyścigów za tymi zmianami, bez konieczności przeprowadzania całkowitej przebudowy lub przeprojektowywania samochodu. To jest coś, na co czekaliśmy i cieszymy się, że w końcu możemy pokazać efekt naszych prac – powiedział Mark Rushbrook, dyrektor globalny Ford Performance Motorsports.

Zmiany od 2022 roku! Znika pięć nakrętek

Zmiany obejmują układ kierowniczy z przekładnią zębatkową, niezależne tylne zawieszenie i 18-calowe opony z kutymi aluminiowymi felgami. Całkowicie nowe nadwozie ma szerszą sylwetkę i jest wykonane z bardziej wytrzymałego materiału, co ma pozwolić na agresywniejszą jazdę. Całość mimo to bardzo przypomina seryjnego Mustanga. Do dyspozycji będzie pięć biegów zamiast obecnych czterech, a z torów zniknie charakterystyczny odgłos odkręcania 5 nakrętek przy zmianie kół. Od 2022 roku koła będą bowiem przykręcane tylko jedną.

– Ten samochód jest wierny marce Mustang i musimy podziękować zespołowi projektowemu Forda za współpracę z naszymi inżynierami ds. aerodynamiki. Samochód jest konkurencyjny na torze, przy jednoczesnym zachowaniu wyjątkowej stylistyki Mustanga – dodał Rushbrook. Wymagało to dużo pracy po obu stronach, ale dzięki wprowadzonym zmianom nie ma wątpliwości, że to Mustang. Rozwój nowego samochodu miał miejsce zarówno w centrum projektowym Forda w Dearborn, jak i w centrum technicznym Ford Performance w Concord w Północnej Karolinie.

Debiut podczas słynnego wyścigu Daytona 500

Mustang pojawił się NASCAR Cup Series w 2019 roku i wygrał 31 wyścigów w ciągu pierwszych dwóch sezonów. W ubiegłym roku było to 18 zwycięstw, które pomogły Fordowi zdobyć mistrzostwo wśród producentów. Mustang nowej generacji zadebiutuje w zawodach NASCAR Cup Series 20 lutego 2022 roku na torze Daytona International Speedway na 64. dorocznym wyścigu Daytona 500.

Czytaj dalej