Nauka: Astronomowie bliscy odkrycia planety podobnej do Ziemi!

13 Kwiecień 2021 | Krzysztof Lewandowski | Nauka
Astronauta podróże kosmos planety
Źródło: Pexels.com

Marzenia naukowców skoncentrowane wokół odkrycia planety zbliżonej warunkami do Ziemi wydają się coraz realniejsze. Nauka daje nowe możliwości.

Badanie bezkresu kosmosu to czasochłonne zadanie, które wymaga profesjonalnego sprzętu. Oczami dla ludzkości w naszej galaktyce jest teleskop Keplera, który pojawił się w przestrzeni kosmicznej w 2009 roku. Od tego czasu skrupulatnie przeszukuje on każdy, nawet najdrobniejszy element kosmosu w poszukiwaniu nowej wiedzy dla ludzkości. Jednym z zadań jest odnalezienie nowych planet, które mogą być podobne do Ziemi.

Naukowy sukces? A może domysły bez potwierdzenia

Ludzie mają skłonności do nadinterpretowania faktów, dlatego nauka opiera się na twardych danych. W przypadku astronomii naukowcy muszą mieć 99 procent pewności, że nowa planeta faktycznie może być planetą. Bez tak dużej dokładności nie możemy mówić o naukowym postępowaniu. Takimi zasadami kieruje się współczesna astronomia, jako jedna z najbardziej logicznych nauk.

Galaktyka Miony wygląd fizyka kwantowa

Gwiazda zbliżona do Słońca i Ziemia na horyzoncie?

W czasach wielkich odkryć geograficznych okrzyk - ziemia, zwiastował następny etap podróż w nieznane. Dzisiaj w podobny sposób ludzkość przemieszcza się w kosmosie. Dlatego najłatwiej odnieść się do czegoś, co już znamy. Tak całkiem uzasadnione wydają się poszukiwania planety o zbliżonych parametrach do Ziemi. Astronomowie obserwowali gwiazdę, a wraz z nią obiekt o nazwie Kepler-160c. Wstępna analiza wykazała, że wokół niego powinno znajdować się coś jeszcze. Wiele wskazuje na nową planetę, jednak to stwierdzenie wymaga potwierdzenia.

3000 lat świetlnych do interesującego obiektu

Astronomowie z instytutu im. Maxa Plancka odkryli obiekty w sąsiedztwie Keplera-160c. Jeden z nich jest dwa razy większy od Ziemi i znajduje się w dobrej odległości od swojej gwiazdy, przez co istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że panują tam warunki zbliżone do tych, jakie znamy na Ziemi. Niestety obecnie niewiele wiemy o nowym odkryciu i w pierwszym kroku należy stwierdzić, czy ten obiekt kwalifikuje się do grona nowo odkrytych planet. Jednym z kluczowych elementów będzie poznanie składu chemicznego atmosfery tego nowego ciała niebieskiego.

Kosmos widok mgławica miony

Poszukiwania nowego domu trwają

Aktualnie nie udało się znaleźć planety, która jest zbliżona do Ziemi i znajduje się na tyle blisko, aby w dość niedalekiej przyszłości myśleć o jej eksploracji. Obecnie pozostają jedynie poszukiwania najlepszych kandydatów do ewentualnej kolonizacji, ponieważ to, że ludzkość częściowo lub trwale będzie musiała opuścić Ziemię, jest tylko kwestią czasu. Dlatego odpowiednio wcześniej warto rozpocząć poszukiwania, żeby być przygotowanym na różne scenariusze.