Użytkownicy Apple w 96% są zgodni! App Tracking Transparency to hit

10 Maj 2021 | Krzysztof Lewandowski | Mobile
Smartfon z widokiem na Facebooka
Źródło:

Użytkownicy produktów firmy Apple od początku istnienia najnowszej wersji oprogramowania IOS 14.5 niemal w 100% rezygnują z możliwości śledzenia.

Najnowsza aktualizacja przygotowana przez Apple wywołała sporą burzę, ponieważ pozwala ona użytkownikowi świadomie wyłączyć możliwość śledzenia przez aplikacje. W zasadzie pod słowem śledzenie należy rozumieć niemal dosłownie handel danymi na temat milionów osób korzystających z sieci w każdej sekundzie. Funkcja App Tracking Transparency jest tym, czego obawia się między innymi Facebook, jednak o tym w dalszej części materiału. Kluczowe jest to, że według pierwszych danych, które mają charakter szacunkowy 96% osób z zainstalowanym IOS 14.5 zdecydowało się włączyć tę funkcję.

Nie lubimy być śledzeni

Z jednej strony trzeba mieć świadomość, że Internet odziera każdego człowieka ze sporej części jego prywatności. Mówi się, iż prywatność w sieci to mit i w większości przypadków zapewne jest to prawda. Jednak ludzie chcą chronić swoje najbardziej wrażliwe dane, dlatego sformułowanie - śledzenie wywołuje tak wiele negatywnych emocji. Co jakiś czas głośnych echem w środowisku zajmującym się technologią, odbijają się sprawy związane z nielegalnym pobieraniem danych przez różnych producentów. Jeden z najgłośniejszych przypadków ostatnich dni dotyczy chińskiego producenta inteligentnych telewizorów. Jego urządzenia pobierały dane na temat oglądanych programów w czasie rzeczywistym. Chińczyków oburzył fakt, że firma zdecydowała się na taki ruch bez zgody klientów.

Facebook haker wyciek danych

Istnieje jeszcze trzeci element tej całej układanki, ponieważ chociaż chcemy chronić naszą prywatność, to dzięki udostępnieniu pewnych danych różnym firmom, możemy otrzymywać spersonalizowane reklamy oraz informacje, co ma również swoje dobre strony. Wtedy jesteśmy na bieżąco z tym, co nas interesuje, a reklamodawcy mają z tego powodu większe zyski. Niestety App Tracking Transparency mocno ogranicza tego rodzaju Eldorado.

Facebook straci na App Tracking Transparency?

Do największych przeciwników App Tracking Transparency należy Facebook, ponieważ jeden z najbardziej rozpoznawalnych portali społecznościowych na świecie zarabia głównie dzięki reklamie. Jego przychody w 2020 roku znacząco wzrosły, jednak po wprowadzeniu przez Apple aktualizacji IOS 14.5, Mark Zuckerberg zastanawia się, jak skutecznie ograniczyć straty z powodu mniejszej dostępności danych. A tutaj mówimy przynajmniej o setkach milionów dolarów strat. Jeśli dodatkowo przypomnimy sobie, że Facebook zaczyna tracić zainteresowanie na korzyść innych platform, mamy trudną sytuację dla amerykańskiego giganta.

Czytaj dalej