Chiny znowu szpiegują? Na horyznocie nowy międzynarodowy skandal!

9 Maj 2021 | Krzysztof Lewandowski | Sprzęt
Smart TV Apple Air Play 2 połączenie ze sobą
Źródło: Pexels.com

Chiny już kilkukrotnie w ciągu ostatnich lat podejmowały się szpiegowania. Zbieranie danych o użytkownikach w czasie rzeczywistym znowu się wydarzyło!

Funkcja Smart TV ma wiele zalet, a coraz więcej osób ma problem, żeby korzystać z innego telewizora. Jednak przykład chińskiej marki pokazuje doskonale, że technologia ma swoje dobre i złe oblicze. Coś, co jednocześnie daje dużą wygodę w codziennym użytkowaniu, jednocześnie staje się niemal gotowym narzędziem do inwigilowania ludzi na szeroką skalę. Z takim problemem zmierzyli się klienci, którzy zdecydowali się na współczesny telewizor. Okazuje się, że producent Skyworth przesyłały w czasie rzeczywistym do firmy analitycznej dane na temat tego, co oglądają ich użytkownicy. Największym wykroczeniem było to, że telewizor przesyłał te dane bez zgody użytkowników. W jaki sposób sprawa ujrzała światło dzienne? Wszystko dzięki internaucie o pseudonimie V2EX. Na jednym z popularnych chińskich portali, które zajmują się technologiami, pochwali się on swoimi informacjami. Odkrył on, że w telewizorach marki Skyworth jest zainstalowany program, który co 10 minut skanuje Wi-Fi ich użytkowników oraz przesyła dane do firmy Gozen Data, czyli głównej chińskiej spółki analizującej dane o oglądalności.

„Ma on dostęp do danych mówiących, jakie inteligentne urządzenia są użytkowane w domu, czy wasz telefon znajduje się na terenie domu, kto was odwiedza i korzysta z Wi-Fi, jaka jest nazwa Wi-Fi waszego sąsiada, wszystkie te dane są zbierane i wysyłane dalej” – napisał V2EX. Społeczne niezadowolenie po opublikowaniu tej rewelacji zmusiło producenta telewizorów Skyworth do ogłoszenia, że zrywa współpracę z Gozen Data. Jednocześnie gigant przeprosił za swoje działania.

Chiny zbierały cenne informacje dla agencji reklamowych

Chen Zhengxuan, wiceprezes Gozen Data, przyznał się blisko dwa lata temu, że jego firma gromadzi informacje nie tylko o tym, co oglądają użytkownicy inteligentnych telewizorów, ale też jakich urządzeń używają podczas oglądania telewizji. – Te dane połączone razem pozwalają nam zgadywać, kto ogląda telewizję oraz pomóc agencjom reklamowym dostosować przekaz do konkretnych grup takich jak np. matki mające dzieci do lat trzech – mówił Zhengxuan. Nagle zmieniły się również informacje, ponieważ wcześniej Gozen Data szeroko podkreślała udaną współpracę z innymi producentami telewizorów. Teraz jednak zdecydowanie trudniej znaleźć takie komunikaty.

Smart TV

Musimy przyzwyczaić się do inwigilacji? A może już to zrobiliśmy?

Tematyka nielegalnego gromadzenia danych o użytkownikach zawsze wzbudza ogromne emocje, ponieważ wiele osób ma wrażenie, że atakuje się ich prywatność. Z drugiej jednak strony takie platformy, jak Facebook, Tik Tok, czy sam Google każdego dnia zbierają miliardy informacji o ludziach na całym świecie. Następnie są one wykorzystywane przeciwko nam, aby jeszcze lepiej i skuteczniej dostosowywać komunikaty, reklamy i usługi do naszych zainteresowań, poglądów politycznych, czy etapów w życiu. Widać to bardzo mocno, gdy zaczniemy interesować się akcesoriami dla niemowląt. Wtedy dedykowane reklamy zmieniają się niemal w jednej chwili. W związku z tym ludzi oburza bardziej niejawne gromadzenie danych, a nie sam fakt ich wykorzystywania.

Czytaj dalej