Smartfon z funkcją Night Shift. Naukowcy zbadali jej sens!

6 Maj 2021 | Krzysztof Lewandowski | Mobile
Apple smartfon iPhone XS
Źródło: Pexels.com

W trosce o lepszą jakość snu producenci urządzeń typu smartfon wprowadzili funkcję Night Shift. Okazuje się, że niepotrzebnie?

Kilka lat temu na portalach branżowych, które zajmują się elektroniką, pojawiła się szeroka dyskusja na temat wpływu niebieskiego światła na jakość snu człowieka. Według różnych ekspertów długotrwałe wpatrywanie się w ekran smartfona przed snem powoduje problemy z zasypianiem. Dlatego producenci sprzętu mobile podnieśli tę kwestię i bardzo chętnie komunikowali o możliwości wyłączenia niebieskiego światła wyświetlanego przez monitory. Najczęściej taka możliwość pojawiała się pod nazwą Night Shift. Dzięki zastosowaniu lokalizacji, a także znajomości strefy czasowej, urządzenie potrafi dostosować jasność ekranu do warunków za oknem. W ten sposób osoba przeglądająca coś w telefonie może lepiej przygotować się do snu. Tyle teorii, ponieważ zgodnie z najnowszymi badaniami, efektywność tej funkcji jest godna do rozważenia, ale nie daje stuprocentowej skuteczności.

Przeprowadzono badania na 3 grupach osób

Profersor Chad Jensen z Brigham Young University Psychology przeprowadził badania z udziałem trzech grup młodych ludzi w wieku od 18 do 24 lat. Około 167 osób podzielono na trzy grupy kontrolne. Pierwsza z nich miała skorzystać z telefonu w trybie Night Shift. Druga grupa używała telefonu z wyłączoną tą funkcją, a trzecia, ostatnia spędziła czas przed snem bez kontaktu ze smartfonem. Wszystkie trzy grupy miały spróbować spać od 7 do 9 godzin w nocy i przy okazji opisać swoje wrażenia na temat szybkości zasypiania oraz jakości snu. Dla uwiarygodnienia badania, każda z osób miała na nadgarstku akcelerometr, który dokładnie ocenił jakość snu. Wyniki okazały się dość niespodziewane, ponieważ zebrane informacje wykazały, że wszystkie osoby miały zbliżoną do siebie jakość wypoczynku. Zabrakło zauważalnych odchyleń, które wskazywałby na przewagę funkcji Night Shift nad jej brakiem. Jednocześnie osoby bez telefonu też miały porównywalny poziom relaksu i ciągłości snu. Choć indywidualnie była zauważalna poprawa, na korzyść osób rezygnujących ze smartfona.

Stany Zjednoczone haker Rosja Chiny cyberbezpieczeństwo

Zostaw smartfon w osobnym pokoju

Wiadomo, że smartfon podobnie, jak social media, są dobrymi wynalazkami ludzkości, pod warunkiem, że korzysta się z nich umiarkowanie. Używanie smartfona jest silnie uzależniające, ponieważ wszystko, co oferuje, zostało tak zaprojektowane, żeby przyciągać ludzką uwagę. Jednocześnie każde pozytywne powiadomienie wywołuje produkcję dopaminy, która pojawia się w trakcie gier hazardowych i wygranej, a także spożywania alkoholu. Bardzo często rozemocjonowani rozmową lub przed chwilą oglądanym filmem, mamy trudności z zasypianiem. Dlatego najlepiej wyznaczyć sobie godzinę przed snem na odłożenie telefonu do oddzielnego pokoju, lub do szuflady. Relaks i zapomnienie o tym, co dzieje się w świecie Internetu. To sprawdzony sposób na spokojny i zdrowy sen. A w sytuacji, gdy obudzimy się w środku nocy, odruchowo nie sięgniemy po smartfona, żeby sprawdzić, co się wydarzyło.

Smartfon Xiaomi

Czytaj dalej