Kosmos: Naukowcy bliscy nowego odkrycia? Chodzi o ciemną materię

29 Marzec 2021 | Jakub Barabasz | Nauka
czarna materia kosmos astronomia
Źródło: newatlas.com

Kosmos to fascynujące miejsce, które cały czas kryje przed ludzkością wiele tajemnic. Tym razem naukowcy są bliscy nowego odkrycia.

Ciemna materia podnosi temperaturę?

Para fizyków przewiduje, że ciemna materia może podnosić temperaturę planet poza naszym Układem Słonecznym. Teleskopy kosmiczne, które już pracują, powinny być w stanie dostrzec ten efekt. Potencjalnie umożliwi naukowcom prześledzenie, w jaki sposób tajemnicza materia jest rozprowadzana w naszej Galaktyce Drogi Mlecznej. Przez dziesięciolecia astrofizycy uważali, że niewidzialna ciemna materia musi otaczać każdą galaktykę, podobnie jak szkło otacza zawirowania koloru w centrum marmuru. Grawitacja ciemnej materii jest potrzebna do wyjaśnienia, dlaczego gwiazdy w szybko wirujących galaktykach nie wylatują w kosmos.

Fizycy zakładają, że jest to jakaś cząstka elementarna, która pozostała po wielkim wybuchu. Jednak jak dotąd wszystkie dowody na istnienie ciemnej materii pochodzą z jej efektów grawitacyjnych. Dzieje się tak , ponieważ poszukiwania cząstek ciemnej materii unoszących się w powietrzu i oddziałujących ze zwykłą materią w inny sposób nie przyniosły rezultatów. Niektórzy astrofizycy zamiast tego przeszukiwali niebo w poszukiwaniu pośrednich oznak obecności cząstek ciemnej materii. Wiele teorii zakłada, że gdy para takich cząstek zderzy się ze sobą, powinny one unicestwić się nawzajem, aby wytworzyć obserwowalne zwykłe cząstki. Na przykład, naukowcy zaobserwowali oznaki tajemniczej poświaty w centrum naszej galaktyki, gdzie ciemna materia powinna być najgęstsza. Spierają się jednak, czy pochodzi ona z ciemnej materii, czy z bardziej prozaicznych źródeł, takich jak gwiazdy neutronowe.

Kosmos astronomia czarna materia

Fizycy z Ohio mają swoją propozycję

Fizycy z Ohio State University sugerują wykorzystanie egzoplanet jako detektorów ciemnej materii. Przyciągane przez grawitację cząstki ciemnej materii mogą osiadać w rdzeniach planet. Tam mogą się wzajemnie anihilować, wytwarzając wystarczająco dużo ciepła, aby podnieść temperaturę planet. Inni sugerowali, że ciemna materia może gromadzić się i ogrzewać masywne ciała, takie jak gwiazdy neutronowe. W rzeczywistości, w jednym z badań z 2007 roku wykorzystano dane z Ziemi, aby wykluczyć cząstki ciemnej materii powyżej pewnej masy.

Jak szacują naukowcy, anihilacje ciemnej materii mogłyby podnieść temperaturę planety 14 razy masywniejszej od Jowisza z 250 K do 500 K lub więcej. Więcej ciemnej materii powinno gromadzić się na planetach położonych bliżej centrum galaktyki, gdzie gęstość ciemnej materii jest największa. Istnieją jednak pewne zastrzeżenia. Nawet jeśli naukowcy zauważą ocieplenie, sygnał nie dostarczy pomiarów masy i innych właściwości cząstek ciemnej materii. Schemat ten zakłada również, że cząstki ciemnej materii nie potrzebują wielu miliardów lat, aby osadzić się na planetach.

Kosmos astronomia czarna materia

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

Nauka: Po 2 dekadach naukowcy ustalili przyczynę masowej śmierci orłów
W przyszłym miesiącu helikopter NASA przeleci nad Marsem!
Czy nauka pozwoli ludzkości na sterowanie maszynami za pomocą myśli?